fbpx

Norsk transport, hvordan kan den reddes?

Skremte bilister ringte politi og Statens vegvesen. Nå mister sjåføren førerkortet - Fremover.no
Kan norsk transpotrnæring reddes? – Fremover.no

Etter å ha fulgt med i media den siste tiden er det ikke tvil om at det florerer av tyngre kjøretøy som gjør mye rart.

Enten de står fast, bryter kjøre og hviletid eller alle andre slags mulige og ikke mulige ting. Noen kjører til og med rundt helt uten lys. Hvordan skal vi i Norge få slutt på denne galskapen ? Dette gjelder jo dessverre både norske og utenlandske biler.

 
Ansvaret her ligger jo helt klart på fører og eier av bilene. Rent juridisk er det sjåføren som har ansvaret for transporten, men denne er i mange tilfeller presset av arbeidsgiver til å jobbe med det han/hun har, innenfor de tidsrammer som er gitt. Lovlig eller ikke. Kunde / transportkjøper har nok også ett ansvar, om ikke juridisk så i alle fall etisk, men det er lett å skyve det fra seg. Når man kjøper en tjeneste forventer man gjerne at den skal bli profesjonelt utført. Men når man konsekvent kjøper den billigste tjenesten man kan finne i ett presset marked, kan man da forvente å få topp kvalitet?

Det er ikke lett å gjøre noe med dette, men vi mener det er en enkel ting som kan gjøres:
Hvis vi kan klare å få media til å fokusere på hvem sin last / hvem oppdragsgiver er når de omtaler en sak om store kjøretøy. På den måten vil kanskje noen transportkjøpere velge å legge en 1000 lapp ekstra i frakten, for å kunne benytte ett selskap hvor sannsynligheten for negativ mediaomtale er mindre.

Ett sted må vi begynne hvis vi skal klare å redde stumpene av norsk transportnæring, får vi media med oss?

En kommentar om “Norsk transport, hvordan kan den reddes?”

Legg igjen en kommentar

Meny