Kjære samferdselsdepartement, kjære Ketil Solvik-Olsen ( FrP )
Hele Norges kjære Bring. Vår bedrift, eid av det norske folk gjennom Staten Norge.
Er det ett overordnet mål å nedlegge norske arbeidsplasser, bare overskuddet blir høyt nok? Spiller det ingen rolle hvem og hvilket materiell som ferdes langs norske vinterveier?
Er kapitalismen blitt så viktig at forhold rundt sikkerhet og trygging av norske arbeidsplasser ikke betyr noe lengre?
Det er nå gått over en mnd siden vi la ut statusen vår om at vi hadde mistet kjøringen vår da vi mente prisen ikke lenger var forsvarlig å kjøre for, og at de deretter prøvde å overta vår sjåfør. På denne tiden har det skjedd lite hos oss, vi har ikke hørt et ord fra Bring. Når vi la ut statusen så var vi selvfølgelig klar over at det kom til å bli sånn.
Hos Bring derimot har det skjedd masse. Mange saker om biler og sjåfører som ikke burde vært på veien i det hele tatt, langt mindre på veien i Norge. Senest i dag kom det en sak om en Tyrkisk semitrailer som hadde det meste galt.
Bring vet som vanlig ingen ting om hverken at det skjer eller om hvordan, men skal selvfølgelig ta det opp med sin underleverandør. Når man er en liten brikke i ett stort system er det enkelt å gjemme seg bak underleverandører. Alle bransjer gjør dette, noen oftere enn andre. Bring ser ut til å være en av de som gjør det oftest, likevel ser det ut som om de fortsetter å støtte seg på tvilsomme underleverandører med svært varierende kvalitet.
Den norske transportbransjen er nødt til å dø helt ut dersom dette fortsetter. Og med den dør andre rundt oss. Tungbilverksteder, bilpåbyggere, drivstoffforhandlere, IT bedrifter og regnskapsbyråer er eksempler på bedrifter som i dag har lastebilnæringen som kunder.
Med de gode tidene Norge har hatt de siste 40 årene har vi malt oss inn i ett hjørne. Det er dyrt å drive virksomhet i Norge med vårt lønnsnivå. Transportnæringen er vel en av de ytterst få som fremdeles er lavtlønnet når man ser lønn i forhold til arbeidstimer og arbeidsforhold. Men lastebiler frakter store volum eller mye vekt. Det er ikke så mange kroner som skal til pr kilo eller kubikkmeter for å kunne drive transport på en forsvarlig måte, med norsk arbeidskraft ansatt under norske forhold i trygge kjøretøy.
Dersom regjerende myndigheter ikke snart tar grep og sørger for at Bring, sin egen bedrift, ikke fortsetter med å lede an med å presse underleverandørenes priser ned forbi forsvarlig nivå vil i løpet av få år kun se nedslitte gamle biler hvor flertallet er registrert og drevet fra ett lavkostland. Inntil de store faktisk blir sitt ansvar bevisst er vi på full fart mot en transportbransje som kvalitetsmessig kan sammenlignes med den som var i gamle østblokkland på midten av 90 tallet. Vanvittige videoer som vi ser på Youtube, filmet i Russland, kan snart filmes på norske riksveier.
Det finnes heldigvis fremdeles kunder som verdsetter kvalitet på transport og som velger å benytte norskdrevne transportører, i alle fall på lokal og innenlands transport som er det markedet vi kjenner best. Vi ønsker fremdeles gjerne å kjøre for Bring, og alle andre store samlastere for den saks skyld. Vi vil selvfølgelig gjøre vår del for å stille med miljøvennlig materiell og kompetente norsktalende sjåfører som kan representere kundene på en utmerket måte, men ja, vi må ha en fornuftig betaling for å kunne gjennomføre dette!
Det er ikke lengre forsvarlig å kjøre en ny moderne Euro 6 klassifisert lastebil på de kontraktene Bring tilbyr, derfor ender vi stadig opp med tyrkiske vogntog, og sjåfører som aldri har sett snø før!
Og det verste, det er at det er den norske stat som legger opp til at det skal bli slik…